Tukitoimintojen johtajasta liiketoimintajohtajaksi – ratkaisu diversiteetin edistämiseen?

Diversiteetti johto- ja hallitustasolla on monen yrityksen agendalla. Eikä ihme, sillä yhtiöt, joilla diversiteetti näkyy ylimmässä johdossa ovat myös todennäköisemmin kannattavampia (McKinsey, 2020). Halu edistää diversiteettiä ei tule pelkästään yhtiön sisältä, vaan tänä päivänä myös asiakkaat, potentiaaliset työntekijät, sijoittajat ja yhteistyökumppanit haluavat ensisijaisesti toimia monimuotoisten yhtiöiden kanssa, jotka rakentavat parempaa yhteiskuntaa.

Johtoryhmien diversiteettikeskustelussa usein keskitytään sukupuolien väliseen diversiteettiin. Tässä ollaan Suomessa kehitytty, mutta edelleen vasta 27% pörssiyhtiöiden johtoryhmien jäsenistä on naisia. Naisten osuus ylimmässä johdossa on kasvanut, mutta naisia nähdään edelleen harvoin liiketoimintajohtajan roolissa (14% liiketoimintajohtajista on naisia). Tämä puolestaan vaikuttaa naisten osuuteen myös toimitusjohtajatasolla, koska usein toimitusjohtajaksi noustaan liiketoimintajohtajan roolista. Tukitoimintojen johdossa on puolestaan jopa 44% naisia eli esim. HR-, markkinointi-, myynti-, viestintä-, talous- ja lakiasianjohtajina. (Kauppakamari, 2021)

Mitä, jos tukitoimintojen johtaja etenisi liiketoiminnan johtoon? Voisiko esim. HR-johtaja menestyä liiketoimintajohtajana? Voisiko tätä ajatusta hyödyntää seuraajasuunnittelussa?

 
 

Tukitoimintojen johtajat

Tukitoimintojen johtajilla yhteistä on se, että niissä vastuu läpäisee koko organisaation. Tukitoiminnon johtajana on siis ymmärrettävä, miten yhtiö toimii kokonaisuutena, mitä lisäarvoa yhtiö tuottaa ja millaisessa ympäristössä. Lisäksi tukitoimintojen johtajat tekevät roolinsa kautta yhteistyötä hyvin monen eri liiketoiminta-alueen ja funktion kanssa edistääkseen koko yrityksen etua.

HR-johtaja parhaimmillaan ymmärtää syvällisesti, miten erinomainen työntekijäkokemus vaikuttaa erinomaiseen asiakaskokemukseen ja tätä kautta kasvuun ja tulokseen sekä minkälaista osaamista, kulttuuria ja johtamista tämä paketti vaatii. Markkinointijohtaja on sisällä asiakasymmärryksessä, brändissä ja kasvun elementeissä. Talousjohtaja puolestaan ymmärtää liiketoiminnan lainalaisuudet sekä tunnistaa numeroiden kautta, missä asioissa tulisi vielä kehittyä.

Olemme jo nyt huomanneet tukifunktioiden johtajia hakiessamme, että johtajalta odotetaan yhä enemmän strategista ajattelua, liiketoimintaosaamista ja funktionaalista leveyttä.

Alkaako kuulostaa hyvältä?

Tukitoimintojen johdossa on entistä enemmän tähtiä, jotka voisivat menestyä erittäin hyvin myös liiketoiminnan johdossa, ja jotka ovat myös kiinnostuneita kehittymään urallaan kohti tulosyksikön johtajan ja toimitusjohtajan rooleja.

Vastavuoroisesti monet toimitusjohtajat peräänkuuluttavat taustaa ja näkemystä bisneksen puolelta tukitoimintojen johtajia valittaessaan. Vaikka ura ei tukitoimintojen johtajalla päätyisi lopullisesti bisneksen puolelle, edes muutaman vuoden kokemus liiketoiminnan johdosta voisi viedä tukitoimintojen johtajan osaamista harppauksin eteenpäin ja edistää uralla etenemistä.

Jos saisimme tukitoimintojen johdosta valjastettua potentiaalia liiketoiminnan johtoon, pystyisimme näin todennäköisemmin myös edistämään diversiteettiä johtoryhmissä ja parhaimmillaan tarjota useammalle naiselle polun toimitusjohtajaksi.

Kirjoittaja: Sanna Erola

 

Lähteet:

McKinsey, 2020, Diversity Wins,

Kauppakamari (2021), Naiset pörssiyhtiöiden toimitusjohtajina ja johtoryhmissä

Previous
Previous

Pitäisikö toimitusjohtaja erottaa?

Next
Next

Toimitusjohtajan paras päivä