Toimitusjohtajan urakaari
Mikä tekee toimitusjohtajasta toimitusjohtajan?
Toimitusjohtaja-kirjan taustahaastatteluita tehdessäni pääsin sukeltamaan 50 eri huippujohtajan uran elinkaareen. Halusin ymmärtää minkälaiset ihmiset päätyvät johtamaan isoja yrityksiä, ja minkälaisia vaiheita heidän urallaan on voinut olla.
Toimitusjohtajuuden syntyminen on hidas prosessi. Vaikka jokainen toimitusjohtaja on päätynyt tehtävään omaa yksilöllistä polkuaan, on toimitusjohtajan kokonaisosaamisen kehittymisessä tunnistettavissa selviä vaiheita.
Yleensä toimitusjohtajaksi kasvaminen on vuosien mittainen matka, joka vaatii nopeaa ja monipuolista oppimista, tuloksellisuutta, kokonaisuuden näkemistä ja ymmärtämistä, rohkeutta tarttua haasteisiin ja oman johtajamistavan löytämistä itsereflektion kautta. Käyn seuraavaksi läpi vaiheita, jotka ovat tyypillisesti tunnistettavissa isojen yhtiöiden johtoon nousseiden henkilöiden urapolulla.
Ensimmäinen vaihe: opi mahdollisimman paljon ja verkostoidu
Työelämän ensimmäiset vuodet ovat nopean ja laaja-alaisen oppimisen aikaa. Tulevan toimitusjohtajan polku alkaa monipuolisista kokemuksista eri funktioiden, toimialojen ja yritysten parissa. Olipa lähtökohta pieni markkinointifirma tai suuri konsulttiyhtiö, monipuolisuus on avain. Toimitusjohtajaksi kasvaminen edellyttää laajaa ymmärrystä koko yrityksen toiminnasta. Tärkeää on myös verkostoituminen – ei vain oman loistavan osaamisen esittely, vaan utelias kyky oppia muilta.
Toinen vaihe: tartu haasteisiin ja tee näkyvää tulosta johtamalla
Yksilön kykyjä venyttäviin johtamishaasteisiin pitää uskaltaa tarttua varhain: monia huippujohtajia yhdistää uran alkuvaiheessa sarja onnistumisia, joiden pohjana on ns. kylmään veteen ja syvään päätyyn upottamisia. Tässä vaiheessa vaaditaan näyttöjä näkyvän tuloksen tekemisestä. Johtaja osoittaa kykynsä saada aikaan tuloksia tiiminsä avulla. Monet tulevat toimitusjohtajat ovat kartuttaneet yleisjohtamisen kokemusta ennen siirtymistään ylimpään johtoon. Toimitusjohtajaksi kasvavien uratarinat rakentuvat konkreettisten saavutusten ympärille: henkilöt ovat onnistuneet luomaan merkittävää arvoa aiemmissa tehtävissään koko yritykselle, eivät vain omalle tulosyksikölleen tai funktiolleen.
Kolmas vaihe: koko yhtiön näkökulman ottaminen
Kolmas vaihe vaatii laajempaa näkökulmaa koko yritykseen. Tässä vaiheessa johtajasta tulee yrityksen etua ajava visionääri, joka näkee ja ymmärtää koko liiketoiminnan systeemisenä kokonaisuutena. Yhtiöiden vaihtaminen ja erilaisissa rooleissa toimiminen luo syvempää ymmärrystä yritysmaailmasta.
Toimitusjohtajan tie on harvoin suoraviivainen. Se on täynnä haasteita, kompromisseja ja oppimista epäonnistumisista. Kyvykkään coachin tai kokeneen mentorin kanssa voi oppia tunnistamaan omat vahvuudet ja heikkoudet. Tämä auttaa oikean tien valinnassa uran risteyskohdissa. Tärkeintä on aina pysyä uskollisena omalle yritykselleen.
Johdatko vain liiketoimintaa?
Menestyvä toimitusjohtaja ei ainoastaan johda yritystään vaan myös kasvattaa sen merkitystä ja positiivista vaikutusta koko yhteiskuntaan. Yhä useammin myös suuren yrityksen toimitusjohtaja on hyvä ihmisjohtaja, joka välittää aidosti johtamistaan ihmisistä.
Tällainen toimitusjohtajuus, jota me Chiefillä kutsumme kestäväksi johtajuudeksi, vaatii enemmän kuin vain tittelin – se vaatii näkemyksellisyyttä, syvää ymmärrystä, intohimoa ja päättäväisyyttä. Juuri nämä piirteet tekevät toimitusjohtajasta todellisen johtajan, joka muuttaa maailmaa yhdessä johtamansa yrityksen ja sen ihmisten kanssa.
Inspiroivaa loppuvuotta toivottaen,
Hannu-Matias Nurmi | +358 40 809 5291 | hannu-matias.nurmi@chief.fi