Toimitusjohtaja – ostatko palvelua vai ohjaatko yrityksesi ekosysteemiä?

Kirjoittaja: Vesa Schutskoff

(Kuva: Austin Distel, Unsplash)

Luin Leskelän & Luomarannnan  Avoin strategia / Suljettu strategia kirjan ja suosittelen sinulle samaa, jos et sitä ole vielä tehnyt. Suositus ei perustu vain kirjan selkokieliseen strategisen suunnittelun inspirointiin, vaan Chiefin leipälajin, eli strategian toimeenpanon näkökulmiin – siitähän kaikissa suorahakuhauissa tai johtamisen kehittämishankkeissa on lopunperin kysymys. Erityisesti kirjassa viehätti esimerkein valaistu oman yrityksesi ekosysteemin ohjausajatus.

Kokemusperäisesti toteuttamissamme suorahakuhankkeissa ja/tai johtoryhmien kehittämishankkeissa on kolmen tyyppisiä asiakkaita:

A) Asiakkaita, jotka avaavat kumppanille valmiina olevaa strategista viitekehitystä vain pakollisen verran, jos sitäkään. Sinänsä ymmärrettävää, esim. tilanteissa, joissa varjellaan tulevia toimeenpanon elementtejä. Konsulttina näissä tilanteissa on vaikeaa tuottaa aitoa liiketoiminnallista lisäarvoa. Tällöin suunnistetaan ilman karttaa ja kompassia - päämäärä suuntaa antavasti tiedetään, mutta on vaikea tunnistaa mitä reittiä on hyvä ja järkevä edetä. Projektin laatu perustuu (vain) referenssien kautta testattuihin konsultin prosesseihin. Sinänsä konsultin näkökulmasta ajankäytön ja ajatuskapasiteetin käytön näkökulmasta kustannustehokasta ja kannattavaa, mutta oikeasti liikkeenjohdon konsultiksi itseään on vaikea tuolloin kutsua.

B) Asiakkaita, jotka avaavat kumppanille valmiista strategisestä viitekehyksestä kaiken saatavilla olevan. Apropoo! Kompassi kertoo suunnan ja kartta auttaa välttämään karikot ja ojitusalueet. Konsultti ymmärtää strategisen viitekehyksen sekä siihen liittyvät tarpeet ja skenaariot, johon vaikkapa suorahaulla hankittavan johtajan halutaan tuottavan haluttua vaikutusta. Liiketoiminnallisten tarpeiden ymmärtäminen luo perustan syvyydelle ja mahdollistaa strategian toimeenpanoon liittyvien elementtien yhteisen syventämisen asiakkaan kanssa.

C) Mielenkiintoisimpia ja haasteellisimpia asiakkaita konsultille ovat ne, joilla on harmaa ajatus strategisesta suunnasta, mutta valmista tiekarttaa ei ole. Kerätään yhdessä tietoa ja ymmärrystä, analysoidaan, pohditaan, haastetaan toisiamme ja eri vaihtoehtoja sekä ratkaistaan yhdessä liiketoiminnan strategisia ja operatiivisia kysymyksiä. Tällöin istutaan aidoimmillaan samalla puolella pöytää ja on merkityksetöntä, kenen palkkalistoilla kukin on. Aletaan puhua jo ekosysteemimäisestä tilanteesta ja toiminnasta.

Yksinkertaistaen, ulkopuolisen konsultin käyttäminen voi olla palvelun ostamista tai oman liiketoimintasi ekosysteemin ohjausta. Palvelun ostamisestakin hyötyy, saat käyttöösi palvelun tarjoajan hyvän ja referensseihin perustuvan useimmiten laadukkaan prosessin, mutta syvyyttä ja hyötyä liiketoimintasi moniulotteiseen analysointiin ja ongelmanratkaisuun on vaikea löytää.

Jos mietit hetken omaa yritystäsi, sen strategian toimeenpanoa sekä oleellisia sidosryhmiä, tunnistat verkoston ohjauksessasi olevaksi ekosysteemiksi. Ilman verkostoa voi olla vaikea kuvitella liiketoimintasi menestystä. Parhaat kokemuksesi ekosysteemistäsi liittyy todennäköisesti niihin tilanteisiin, joissa osapuolien välillä on ollut avoin, perusteellisin ja syvin ymmärrys osapuolten yhteisestä suunnasta, päämäärästä ja reitistä sinne pääsemiseen. Syvyys on syntynyt avoimen ja luottamuksellisen yhteistyön kautta, jolloin osapuolet ovat innostuneet ja halunneet ylittää odotuksesi. Periaatteet pätevät myös suorahakua tai johtamisen kehittämistä tekevään kumppaniisi – jos niiden tekeminen ei ole strategianne toimeenpanoa ja ekosysteemiänne, niin mitä ne sitten ovat?

Mitä ajatuksia sinulle heräsi? Ole yhteydessä: Vesa Schutsckoff | vesa.schutskoff@chief.fi | +358 40 511 4489

Previous
Previous

At the Core of Leadership Are Relationships – Yet They Are Often Forgotten 

Next
Next

Mitä tehdä juuri ennen työhaastattelua?