Onko myynnin johtaminen johtoryhmän agendalla?

Myynnin johtaminen johtoryhmän agendalla on tuloksen, kannattavuuden ja kilpailuedun luontia.

Yksi yleisimmistä johtoryhmän toimintahäiriöistä on välinpitämättömyys yhteisten tulosten suhteen (Lencioni 2002). Joissakin johtoryhmissä vallitseva tapa kokoontua yhteen kunkin oma agenda mielessä, omaan vastuualueeseen fokusoiden, voi pahimmillaan hidastaa yhtiön kaupallista menestystä.

johtoryhmän kokoushuone

Myynnin johtaminen on tukea ja puskemista sopivassa suhteessa 

Myynnin johtaminen on laaja-alainen kokonaisuus: osaamista vaaditaan niin myyntistrategian ylläpitoon ja kehittämiseen, myyntitiimin johtamiseen, onnistumisen edellytysten varmistamiseen, myyntiprosessin kirkastamiseen, tavoiteasetantaan kuin tyylikkääseen jälkimarkkinointiinkin.

Monet organisaatiot ovat muuttaneet myynnin tapoja ja väyliä rohkeastikin viime vuosien myllerryksessä. Myynnin ammattilaisille muutos tarkoittaa uuden oppimista ja uusien asioiden käytäntöön vientiä. Uuden oppiminen on yleensä mukavaa ja innostavaa – sen sijaan siirtyminen vanhoista tavoista pois on tätä haasteellisempaa ja vaatii mielenlujuutta. Kaavoihinsa kangistunut myynti tarvitsee tukea, kannustusta ja usein pientä puskemista ympäristöltään, eli muilta organisaation jäseniltä ja johtajilta.

 

Näkemystä kilpailuetujen kirkastamiseen

Kaupallisen menestyksen esteenä voi olla se, että yrityksen johtoryhmällä ei ole vahvaa tahtoa ja omistautumista kuulla ja kohdata asiakkaita, myytävää ratkaisua, palvelua tai tuotetta riittävän strategisesti. Sidosryhmien ja kilpailuedun kirkastaminen helpottaa tulosten ja kannattavuuden saavuttamista.

Yhä useammat yritykset hyödyntävät myös myynnin strategiaosaajia nopeasti muuttuvassa markkinaympäristössä, jos tarvittavaa näkemyksellisyyttä ei omassa johtoryhmässä ole.

Vain kirkas kilpailuetu mahdollistaa yrityksen asiakaskokemuksen johtamisen.

Myynnin johtamisella johtoryhmän agendalla on laaja vaikutusalue. Se auttaa yritystä rakentamaan vahvan myyntistrategian ja johtamaan henkilöstöä parempaan suoritukseen. Johtoryhmän rohkea, strateginen myynnin johtaminen tuo innovatiivisia ratkaisuja, jotka voivat lisätä kaupallista menestystä.

Toivottavasti useammin johtoryhmä raivaa tietä vaativille tavoitteille ja selvittää, kuinka he voivat kilpailuedun ja asiakastyön osalta varmistaa tai kasvattaa yhtiön tulosta.

Miten edustamasi yrityksen myynnin askelmerkit asetetaan kohdilleen? Mikä teema myynnissä puhututtaa eniten tällä hetkellä? 

Ota yhteyttä, jos modernin myyntijohtajan rekrytointi on ajankohtaista tai haluat kehittää johtoryhmäsi työskentelyä.

 

Teksti:

Tuija Autio | tuija.autio@chief.fi | +358 40 569 0009

Previous
Previous

Miksi toimitusjohtajan rekrytointi epäonnistuu?

Next
Next

Thoughts on board renewal and rotation - Journeying towards a vision